Mannerin tarinassa pyörät alkavat pyöriä 8/9
Sarjamme Mannerin Konepajan historiasta tavoittaa pian nykyhetken, mutta vielä pitää kertoa esimerkiksi tarinaa siitä, miten pyörät tulivat Mannerin valikoimiin. Sota on juuri loppunut ja eletään 1950-luvun alkua.
Toisen maailmansodan päätyttyä Manner oli vahvasti mukana maan jälleenrakennuksessa. Tilauksia tuli paljon ja yritys kurkotteli uusille urille. Vuonna 1951 Aarne Manner osallistui Hannoverin messuille etsiessään tuotteita, joiden valmistukseen Mannerin Konepaja voisi erikoistua. Tuliaisina matkalta oli ajatus, että keskittyminen pyöriin voisi olla yksi mahdollisuus. Samana vuonna Mannerin Konepajalla alettiin valmistaa levystä prässättyjä kääntöpyöriä ja seuraavana vuonna valmistui ensimmäinen sarja varastokärryjen akselistoja kumipintaisilla pyörillä. Vaikka Yrjö Manner ei lämmennyt poikansa Aarnen pyöräidealle, tuotteita alkoi tulla tuotantoon yhä enemmän.
Valikoima laajeni nopeasti ja vuonna 1954 pyörät muodostivat jo 27,1 % Mannerin Konepajan liikevaihdosta.
Kun vuonna 1955 Aarne Manner sai konepajan itselleen, osa vanhasta tuotannosta siirtyi Man-Ko Oy:lle Lahteen. Pyörävalmistus jäi Mannerin Konepajalle samoin painevesisäiliöiden ja palopostien ja muutamien muiden tuotteiden valmistus, mutta ne suunniteltiin myytäväksi, jotta pyörätuotantoa voitaisiin laajentaa. Askeleet kohti Manneria sellaisena kuin me sen nyt tunnemme oli otettu.